Контрольна робота з української мови з теми«Пунктограми у простому реченні»
11 клас
І варіант
1.Кому перед як потрібно поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А Сосюра як справжній лірик різноманітний у своїх переживаннях.
Б Діти як квіти поливай то ростимуть.
В Весь світ знає Довженка як великого кінорежисера.
Г Палаючий Будапешт був перед нами як на долоні.
2.Кома НЕ ставиться в реченні :
А Я був у власному житті і машиніст (?) і пасажир.
Б Один оце я тільки – ні в тин (?) ні в ворота.
В Не схотіла душа бунтівна ні тепла (?) ні смачного пшона.
Г Слизняк не виросте ні лебедем (?) ані орлом.
3. Узагальнювальне слово після однорідних членів є в реченні:
А Шевченкові були підвладні всі жанри літератури поезія проза драматургія.
Б Несуть пани осаули козацькую збрую литий панцир порубаний шаблю золотую.
В Козацтво було озброєне вогнепальною зброєю мушкетами пістолями рушницями.
Г Іван Богун Данило Нечай Максим Кривоніс ці підручні гетьмана були відомі всім.
4. Перед однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них – тире в реченні :
А Луки гори пишні сади все зелене й принишкле.
Б Підручні гетьмана Перебийніс Богун Нечай теж були добре відомі всім.
В І право людське і воля й закон усе потоптано.
Г Козаки були озброєні шаблями списами а також вогнепальною зброєю мушкетами пістолями.
Д Земля безсмертя кожному дала поету космонавту гречкосію.
5. Поширене означення НЕ відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущено):
АПтахолови минали березовий гай пронизаний пасмами світла.
Б Усіяна колосками земля пахне літом.
В Невідомий нікому я сідаю на лавку слухаю і дивлюся.
Г Блискучий та легкий сніг здається падає прямо на серце.
6. НЕ відокремлюється комами дієприкметниковий зворот у реченні:
А За вікном тьмяніє небо зорями вишите.
Б Срібним маревом повиті коло сіл стоять тополі.
В Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір.
Г Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар.
7. Непоширену обставину НЕ треба відокремлювати комами в реченні:
А Не піймавши не кажи що злодій.
Б Рушниця в його руках стріляла не хиблячи.
В Посеред плеса вода мов сказившись починала хлюпати й кружляти.
Г Хлопці прокинувшись нагодували й напоїли коней.
8. Установіть відповідність
Відокремлений член речення
1 означення
2 прикладка (різновид означення)
3 обставина
4 додаток
|
Приклад
А Сад, нахиливши срібні віти, пісні пташині пригадав.
Б Окрім скрипки, не мав він відради, не було в нього втіхи.
В Здавна, кажуть добрі люди, Бог цей світ звелів любити.
Г Весь простір степу повнився нею, піснею-жагою, піснею-протестом.
Д Безмежний степ, укритий снігом, спав.
|
9.Речення з неоднорідними означеннями (розділові знаки пропущено)
А Вже українське (?) щире слово почув, збагнув і визнав світ.
Б У світ ідемо щирими (?) гостинними.
В І сум шалений (?) непримиренний знов крає серце на чужині.
Г Сонце розсіва своє пекуче (?) іскристе проміння.
Г Виходячи з дому, мене засліпило яскраве сонце.
10. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире
Випадок уживання тире
1 перед узагальнювальним словом
2 між підметом і присудком
3 при відокремленій прикладці
4 між частинами безсполучникового речення
|
А А мова – то пісня душі, покладена на слова.
Б І сльози, і прокльони – все мине.
В І ось прийшла неділя – день легкий.
Г Мало життя прожити – треба життя зрозуміти.
Д Я усміхнусь – і все навкруг сміється.
|
Контрольна робота з української мови з теми«Пунктограми у простому реченні»
11 клас
ІІ варіант
1.Кому перед як потрібно поставити в реченні :
А Мелашка була потрібна в господі (?) як робітниця. Б Дівчина сяяла (?) як кущ калини.
В Усі дівчата (?) як дівчата. Г Промені (?) як вії сонячних очей.
2. Перед однорідними членами речення потрібно ставити двокрапку, а після них – тире в реченні:
А Із сивої давнини існували на землі чотири доброчесності а саме мудрість правосуддя стійкість вірність.
Б Є місцевості веселі радісні є похмурі тривожні й недобрі місця.
В Летиш і милуєшся всім і сріблястою нехворощю і ворохами золотими на токах.
Г Скрізь на вершечку стрілецької гори на пагорбах і видолинках панувала тиша.
3. Узагальнювальне слово після однорідних членів є в реченні (розділові знаки пропущено) :
А Все знайоме і рідне до болю в душі і криниця в саду і червона калина.
Б І пісні і приказки й прислів'я все те вражало надзвичайним багатством поезії жарту гумору практичного розуму.
В Усе прекрасне народжується зі звичайної буденності життя людська врода неперебутнє слово невмируща мелодія геніальна картина.
Г У його слові було все злагода спокій усталеність надія.
4. Поширене означення НЕ відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущено)
А Лежить дорога золотом прошита. Б І видзвонює мотив моє слово сріблом скуте.
В По вінця сповнені краси шумлять смерекові ліси. Г Біліють смолоскипи грайливо пофарбованих ялин.
5. Речення з відокремленим означенням
А Вона вже не чула нічого, крім голосу власного серця.
Б Дніпро тече повільно, величаво, розливаючись безліччю рукавів.
В На світі жив хлопчина кучерявий – допитливий, непогамовний, жвавий.
Г Дозволь мені, мій вечоровий світе, упасти зерням в рідній борозні.
6. Непоширену обставину НЕ треба відокремлювати комами в реченні
А Старі верби стоять похнюпившись. Б Вишні зацвівши в росах заплачуть.
В Соснове гілля наїжачившись дивиться вгору. Г Так вони сидячи діждалися неньки.
7. Установіть відповідність між реченнями й назвами відокремлених членів, якими ускладнено ці речення
Відокремлений член речення
1 означення
2 прикладка (різновид означення)
3 обставина
4 додаток
|
Приклад
А Там, замість житечка, в теплеє літечко терен зацвів.
Б По всім світі пронесу нашу гордість і красу – рідну мову.
В У всякому ділі є свої майстри і своє, так би мовити, натхнення.
Г Небо розгорнуло намет свій – синій, широкий, глибокий.
Д З доріг життя сховавши втому, я в отчий край вернусь назад.
|
8. Речення з однорідними присудками
А Не тіло, а душа є людиною. Б Сном блакитним заснули поля, і долини, і гори, й діброви.
В А наше слово чисте, запашне. Г Шлях освіти та науки нас навіки поєдна!
9. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире :
1 тире між підметом і
прмсудком
2 тире перед узагальню
вальним словом
3 тире при відокремле-
серце.ній прикладці
4 тире в безсполучни-
ковому реченні
|
Приклади
А Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи –
усе це дихало молодою парубоцькою красою.
Б Здобути волю – то мій рай.
В Я тільки тепер побачив село – нужденну купку
солом’яних стріх.
Г Від малих дітей голова болить, а від великих –
Д Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий.
|
10. Вставне слово (словосполучення) дає емоційну оцінку повідомлюваному в реченні:
А Мабуть, людині не можна відриватися від рідного берега.
Б Сумління людське, виявляється, схоже на вулик, його теж можна розтривожити.
В Досі дні стояли теплі, сонячні, а сьогодні, мов на гріх, задощило.
Г Доброго, кажуть, дожидати треба, а лихе – само прийде.
Контрольна робота з теми "Пунктограми у простому реченні"
11 клас
ІІІ варіант
1.Позначте речення із звертанням, у якому правильно поставлені розділові знаки:
а)Видиш, брате, мій, товаришу , мій, відлітають сірим шнурком журавлі в вирій;
б)Де ж, ти осінній жовтий листочку, гониш з вітрами, розганяєшся?
в)Щовесни, прилітатиму брате, бо крилом я до тебе приріс;
г)Юначе мій, чиєїсь мами сину, зодягнений на джинсовий мотив, я вже завмер, коли ти півхлібини " в дев'ятку" натреновано вгатив!
2.Позначте речення з відокремленою обставиною, яке побудоване правильно:
а)Згідно розпорядження директора, заняття в школі розпочинаються на два дні пізніше;
б)Це рішення було прийняте всупереч побажання мешканців будинку;
в)Завдяки одержаної допомоги, учні могли здійснити подорож до моря;
гВідповідно до заздалегідь складеного плану, на канікулах учні відвідають історичний музей.
3.Укажіть речення, у якому правильно відокремлена прикладка:
а)Підвівся Іскра, полковий обозний, син Остряниці Якова, Іван;
б)Що їй думалось тоді, моїй сільській босоногій, Ярославні, перед людяністю, скромністю і мудрістю якої я й досі схиляю вже посивілу голову;
в)Голова колгоспу, колишній батьків товариш висловив щире здивування;
г)Коли на городі з'являвся перший пуп'янок чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене малого за руку і вела подивитись на це диво.
4.Позначте речення, у якому дієприкметниковий зворот стоїть перед
означуваним словом:
а)Перед нею перев'язані червоною стрічкою чоботи; б)В лісі бродив туман, підзолочений сонячним промінням;
в)Очі її, постійно освітлені зсередини м'яким живим сяйвом, були наче видимим предметним вираженням її душі;
г)Палахкотить у ранкових святочних туманах монастирська клуня, напхана намолоченим збіжжям.
5. Обставина відокремлюється комами в реченні:
а)Дівчата побігли не чуючи ніг; б)Козаки сидять згорнувши руки;
в)Над берегом немовби вирвавшись уперед з гори бігла зелена смерека;
г)Ми взялись до роботи не гаючись і щиро.
6.Вставним є слово в реченні:
а)Я навіть не уявляю скільки є мов на світі; б)Принаймні так повідомили по радіо;
в)Злива тривала майже годину;
г)Така прекрасна була та пісня що здавалось і листочки на тополі перестали шелестіти.
7.Вкажіть речення з відокремленим додатком:
а)Старий ніякої роботи не визнає, окрім пасіки; б)Усяка пташечка, радіючи, співала;
в)Сповнений любові, я іду по вулиці вузькій; г)Ягід навколо, особливо дикої малини, була сила - силенна.
8.Дієприслівниковий зворот використано в реченні:
а)Там синіє Дніпр широкий з жовтими пісками з високими берегами з темними лісами;
б)Заспівали закували тяжкі краплини спадаючи з листя і квіту на землю;
в)Де- не - де ще тримтів на гілці одинокий скручений дудочкою листок схожий на зморшкувате вушко;
г)Ніжна тиха кришталева чиста мелодія почулася ніби здалека.
9.Двокрапка після узагальнювального слова перед однорідними членами пропущена у реченні:
а)З - під чорних стріх вилазять вечірні тіні, повзуть по стінах, гойдаються по садках і виходять блукати на шлях;
б)Усе зберегла моя пам'ять ті ночі зоряні ті дні;
в)Над тією дібровою стояла ніби дуже ясна місячна ніч або ясний вечір;
г)Якось раз над містечком стояла тиха , місячна, літня ніч.
10.Тире слід поставити в реченні:
а)Бо вдень, серед люду , поети мов діти;
б)Найкраща насолода, найвища радість життя відчувати себе потрібним і близьким людям;
в)Природа наймудріша серед нас; г)Я правнук Борисфена.
11.Не відокремлюється означення в реченні:
а)Незабаром показалось село мальовничо розкидане над річкою по горі;
б)Знесилений пригнічений Микола опускається на землю і вдивляється на захід;
в)Омиті росами квітки рзтулюють повіки; г)Дівчина вражена посміхнулася.
12.Перед словом як слід поставити кому в реченні:
а)Я виїхав в Одесу і влаштувався на фабрику як режисер;
б)Спочатку гра його сумна як зимовий вітряк як жаль про щось загублене й незабутнє але хутко переможний спів кохання покриває тугу;
в)Дощ ллє як з відра; г)Про хист Довженка як письменника як майстра слова заговорили на повен
голос тільки в роки Другої світової війни.
Джерело: http://geta-olena.ucoz.net/ |